Båtveckan i Öregrund 2023
Veckan avslutas med det traditionella, nu 60åriga Roslagsloppet där våra kunskaper och materiel verkligen sätts på prov.
Roslagsloppet körs i två etapper i en rad olika båtklasser, i normala fall ”Södra och Norra”, där starten för Södra går utanför Norrtälje och målet är i södrainfarten till Väddö kanal. Därefter har båtarna 1 timme på sig att gå upp genom kanalen till norra infarten i kanalen och ligga på startlinjen vid Tomta brygga.
Däremellan skall besättningarna både hinna tanka sig själva och båtarna.
Målgången sker i Öregrund efter ett avslutande och publikdragande varvlopp inne på Öregrundsgrepen
I år planerade man en annan bansträckning som satte FROs egen planering på prov då man planerade att gå ända ut till Svartklubben som ligger ”utomskärs”.
Detta innebar att vår radiotäckning behövde utökas med ca 15km.
Båda etapperna hade start och mål i Öregrund. Den första etappen gjordes i sista stund om till ”inomskärs” av säkerhetsskäl och kördes söderut
via Herräng, Hargshamn och hade navigation som den stora utmaningen då skärgården i dessa vatten har många öar och grynnor (!).
Den andra etappen var ett rent varvlopp på Öregrundsgrepen där förarna verkligen fick ta ut maximal hastighet ur sina båtar.
Man såg verkligen hur de små detaljerna gjorde skillnad under loppet. De största båtarna i klass C (sk. C-kattorna, katamaraner) kommer upp i över 93 knop (~172km/h)
För att lyckas lösa detta samband körde vi en hybrid av digital (DMR) och analog Marin VHF, där DMR-nätet var bärare av signal mellan repeaterplatserna och Anytone 578 som ”A/D-omvandlare” mellan digital och analog. Fungerade över förväntan med mycket god hörbarhet, dock med en uppkopplingstid på ca 2 sekunder mellan ytterändarna i nätet, så det tog några anrop innan användarna i kontrollbåtarna fick snits på anropsförfarandet. (Tänk-Tryck och vänta 2 sekunder-Tala)
Totalt hade vi som mest 4 DMR-repeatrar, 3 ”A/D-omvandlare” och ca 35 radiostationer igång samtidigt i 3 olika nät. (Många båtar har egen Marin VHF monterad)
Öregrunds Racingklubb (Tävlingsledningen) hade ställt en 23m skylift till vårt förfogande inne i Öregrund tidigt i veckan där vi kunde arrangerade vår antennpark.
(Lyftkorgen såg ut som en ”igelkott” med de 5 olika antennsystem vi hade där för drift och kontroll)
FRO hade tidigare fått ett antal kasserade lågförlust LMR600-koaxialkablar á 30m med små ”skönhetsfel” från Försvarsmakten som vi kontakterade om och använde.
Dag Artinger & Dennis Holm
FRO Uppland