Dags för materielvård

Efter två veckor börjar nu kursen lida mot sitt slut. Idag har vi vårdat all materiel. Vi började med att tvätta tälten som vi som i har bott i och torka av elkablar, klimatanläggning och annan materiel som legat ute under vår vecka på Fårö. Efter att ha vårdat hela dagen i hög sommarvärme var vi alla ganska trötta.

Vid avslutandet av en kurs kan man inte bara lämna tillbaka använd utrustning hur som helst utan man måste vårda all materiel. Vårdandet är egentligen en enkel process men en process som tar tid. Materiel ska tvättas av och ska sedan torkas. Vård av materiel görs av ett par olika anledningar. Dels för att materielen ska vara ren och fin till nästa grupp människor som tänker använda samma materiel, och dels för att öka livslängden av materielen så att den håller så länge som möjligt. Vårdar man inte sin materiel så kommer det sluta med att den går sönder och blir därmed funktionsoduglig.

Ledningsövning pågår

I skrivande stund håller vi på med en dygnsövning. Klockan är 03.49 och vi har hållit på sedan 08.00 i går morse. Gruppen är uppdelad på följande sätt: ett gäng i ledningscontainern, ett gäng i den första Toyota Land Crusier och det sista gänget elever i den andra Toyota Land Cruiser. Eleverna i TLC-bilarna får förutom att öva på signalering även öva på hur det är att omgruppera då eleverna gör det rätt flitigt under övningen.

Eleverna som sitter i ledningscontainern är själva basen och får öva på att signalering, karttjänst, och ordergivning. Vi använder Ra180 och PC-Dart, och för första gången använder vi även satellittelefoner och åtkomst till mejl via satelliter.

Övningen fortsätter under dagen med fler omgrupperingar och många intressanta meddelanden att skicka iväg!

Camp Liberation

Vi har inte nämnt hur vi bor efter vår omgruppering så därför är det dags för ett eget inlägg över hur det ser ut här på campen, som vi döpt till Camp Liberation. Huvuddelen på campen består av två stycken tält10, som vi har kopplat samman. Med två skiljeväggar har vi skapat tre rum inuti tälten. Totalt blir det ett sovrum, ett samlingsrum och slutligen ett rum avsett för order/mäss. Tält10 sitter sedan ihop med en ledningscontainer med hjälp av en luftsluss.

Tälten är själva hjärtat på campen men förutom tälten så har vi även våra containrar som vi fraktade hit all materiel i. Efter Containrarna har vi en parkering av lätta fordon, följt av en återsamlingsplats vid eventuella utryckningar. Mitt emot den lätta parkeringen står våra tunga fordon, såsom lastbilarna. Den sista biten på campen men också bland den viktigaste är det enorma elverket.

Antenner och stridspackning

Under torsdagen ägnades störst tid åt att syssla med antenner. Högantenn 2K och Kortvåg 90 (KV90) närmare bestämt. Gruppen delades upp i två omgångar och omgång ett tog hand om resningen av högantenn 2K och den andra omgången tog hand om resningen av KV90.

Omgång ett började arbetet så smått med att bestämma åt vilken riktning som högantennen skulle resas åt, sedan skulle staglinor ut och arbetet var igång. Omgång två hade lite svårare att bestämma plats åt KV90 på grund av dess enorma storlek. Platsen hittades ganska snabbt men att hitta rätt riktning var desto svårare då det tycktes vara rosenbuskar och träd lite överallt.

Under dagen hade vi även genomgång på hur stridssäcken skall packas och framförallt vad som ska ingå i stridssäcken. Det gäller att packa lätt, därför man kan ha en liten tumregel. Man ska inte behöva överleva längre än 24 timmar med stridspackningen. Det går att överleva längre men vikten bör vara densamma som när man packar för 24 timmar. Sen gäller det även att packa rätt, ytterligare ett tips är att rulla ihop sakerna till långa korvar för då passar dem bättre i stridssäcken.

Kvällstjänsten bestod idag av att rita en karta över campen och komma på ett namn. Namnet blev Camp Liberation, men vem vann tävlingen för bäst ritad karta?

Omgruppering till Gotland

En tidig morgon i EnköpingMed en uppstigning på 02.20 var tiden knapp när vi klädde på oss, kontrollerade logementet en sista gång och sedan förflyttade oss ner till bilarna som skulle ta oss vidare till Gotland.

Första utmaningen var att få sambandet mellan den första bilen och den sista bilen att fungera. Sambandet bestod av två stycken Ra 180-stationer med fordonsenhet samt PC-Dart. Vi noterade snabbt att det var problem med sambandet, ingen av oss hörde den andra. Efter en stunds felsökande och en omstart fungerade allt som det skulle och vi kunna rulla ifrån parkeringen med endast ett par minuters försening.

På vägen hade vi olika utgångspunkter på kartan (UPK) som vi passade, och dessa som kan förklaras som ett par ”Checkpoints” eller förbestämda platser (som kan användas som återsamlingsplats ifall någon kommer bort eller liknande). När vi passerade en UPK, gav den första och den sista bilen en lägesrapport, detta för att vi enkelt skulle kunna få information om var alla befann sig även om det var civilister mellan oss. Mellan den första och den sista bilen körde de två lastbilarna, och därmed var det enkelt att hålla koll på var alla var.

Efter två timmars körning ungefär var vi vid Nynäshamn och var redo att åka ombord på färjan mot Gotland. Medan vi väntade passade vi på att äta frukosten som vi fått med oss. Väl ombord på färjan fick vi lite egen tid. På grund av den tidiga uppstigningen passade många på att sova en stund på den tre timmar långa båtfärden, medan andra tittade på film som visades ombord på båten.

När vi sedan var framme, stannade vi en stund i Visby för att äta lunch. Lunchen bestod av så kallade ”Rations”. Ni som har varit med i det militära tidigare kan jämföra ”Rations” med ”Grönpåse”, för er som inte har någon aning om vad ”Rations” eller ”Grönpåse” är, så är det frystorkad mat som man värmer med hjälp av varmt vatten. I varje paket finns både frukost, lunch, middag och diverse tillbehör som kex, jordnötssmör, tuggummin och våtservetter.

Efter lunchen fortsatte färden mot vår slutdestination, Fårö. Fast denna gång åkte den första bilen och den sista bilen i förväg för att kontrollera så att vägunderlaget var tillräckligt bra för lastbilarna. Slutligen efter ungefär elva timmars transport var vi framme och kunde påbörja arbetet med att placera lastbilarna med last rätt så att vi hade tillgång till all materiel samtidigt som lastbilarna kunde komma ut igen om det skulle behövas. Därefter reste vi tält 10, samma tält som vi rev i måndags när vi hade militärt besök från Schweiz. Resningen av de två tälten tog en stund men framåt kvällen var vi klara med tält, golv, belysning och skiljeväggar. Då kunde vi börja möblera sovsalen eftersom den hade högst prioritet för tillfället. Sängar lyftes in och veks upp, personlig materiel bars också in och placerades under sängarna.

Sedan var dagsverksamhet klar, och vi kunde få oss en välbehövd dusch och välbehövd sömn. 

Inloggning

Endast för medlemmar

Hitta FRO nära Dig

Sök

Har du lyssnat på något seminarium på Försvarspolitisk Arena under Almedalsveckan?